lördag 7 maj 2011

TRÄDGÅRDSDAX

Det är inte bara inne som det krävs uppmärksamhet utan efter vintern så dök det plötsligt upp en trädgård också. Den här helgen har gräsmattan klippts för första gången och det är något speciellt med lukten av nyklippt gräs. Det och doften av ett ljummet sommarregn är saker som väcker minnen och känslor inom en.

Vad gör man då med en trädgård? Jag som de senaste 15 åren bott i en lägenhet mitt i stan där jag haft en och annan ledsen balkonglåda. De där balkonglådorna var alltid härligt prunkande de första två veckorna sedan fanns det alltid två scenarior som det alternerades imellan. Scenario ett innebar torka. Man vattnade och vattnade ihärdigt ända tills den dagen då man missade det och hela innehållet i balkonglådorna förvandlades till hö innan du ens hann blinka. 
Scenario två innebar översvämning. En balkonglåda går ju omöjligtvis att dränera hur mycket som helst utan rymmer endast det antal liter som nu går i denna lilla låda. Vi känner ju alla till den svenska sommaren och de floder av regn som kommer ner från ovan och då naturligtvis sjösatte innehållet i blomlådorna. Där i trivdes grodyngel och krokodiler bättre än pelargoner.

Nu ska jag alltså ta mig an en hel trädgård med fruktträd och allt... Jösses! Men jag misstänker att många är likadana som mig och går ut hårt så här på vårkanten när solen visar sina första förföriska strålar.
Jag har tagit mig an ett trädgårdsland. Det har gödslats, jordfrästs och såtts. Jag var lite ivrig med att så, så vi får väl se om mina stackars fröer klarade av den kyla som rått på sistonne. Hittills har jag petat ner morötter, sallad, palsternacka, dill, rädisor och luktärtor i landet. På förgroning i köksfönstret har jag två sorters potatis och tre tomatplantor. Dessutom ligger det en påse sättlök och väntar. Jag går ut hårt med en gång! Eftersom jag inte visat några större spår av gröna fingrar innan så kan vi väl hjälpas åt med att knäppa våra händer och be en liten bön för mina stackars fröer som ligger i jorden och funderar på vad de ska ta sig för. 

Den här helgen har jag dessutom fått ordning på min kryddträdgård. Den har fått gå i återvinningens tecken då jag satt mina kryddor i gamla konservburkar. För att spinna vidare på samma tema så passade jag även på att göra ett par ljuslyktor med hjälp av gamla burkar och en borrmaskin. De blev inte perfekta, men det är inte jag heller så de kommer att passa bra på min altan under skymmande sommarkvällar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar