söndag 6 maj 2012

BLÅ MATTOR OCH ANNAT ELÄNDE



Här kommer den sista blå mattan för den här gången. Nu får de blå mattrasorna ta semester ett tag för blått är ju faktiskt inte någon av mina favoritfärger.
Hade inte tänkt att de skulle bli mer än en blå matta till badrummet men när jag ändå hade trashögarna framme var det lika bra att fortsätta. Vävstugan var inbäddad i ett litet blått moln, men nu är det sanerat och redo för nya projekt. 

För någon vecka sedan drog vi på en ny omgång grytunderlägg. Hur dessa ser ut kan du se och läsa mer om  här. Det är en smal och smidig varp bestående av mattvarp så det är inga som helst konstigheter om det inte smugit sig med en rulle riktigt gammal mattvarp som jag förmodligen fått någon gång. Denna visade sig vara oerhört spröd och gick av bara man tittade på den. Lagningsarbetet började redan under pådragningen och detta bådar inte gott. Men lite envis måste man ju vara. Jag sätter upp väven och börjar väva. Första biten går faktiskt riktigt bra och jag pustar ut. Det skulle jag inte gjort för sedan ryker trådarna på löpande band. Jag hinner inte ens laga de tre första förren nästa fyra ryker av osv.... Suck och stön. Mitt tålamod har lidit mot sitt slut och jag gör något som jag knappt kan påminna mig att jag gjort, jag sätter saxen i 12 meter varp och med några klipp så är den ur vävstolen. Gissa om jag har gott om svarta efsingar nu. Skam den som ger sig, igår kväll åkte varpan fram och nu sitter 12 nya meter klara för pådragning. 

2 kommentarer:

  1. Visst är det jobbigt med dåligt garn. Då är det bättre att slänga eländet och börja om. Det var väl svart varp? Den brukar ofta vara skörare eftersom det krävs mer behandling för att färga svart.
    Gillar dina blå mattor.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tråkigt, men värt att plocka ned. Svart varp i alla sorter är stor risk för skörhet. Har varit med om både svart lin och svart bomull som jag har plockat ned. Lycka till nu med nästa varp och glöm eländet. Ha en bra vecka. //MalinSj

    SvaraRadera