torsdag 28 juni 2012

KYRKOTEXTIL



Nu äntligen är jag tillbaka igen. Åskan behagade ta med sig vårt modem i sin framfart, men nu är jag åter på banan igen.

I förra inlägget berättade jag om att jag inte väver på beställning men det är en sanning med modifikation för jag gjorde faktiskt ett beställningsjobb här om året. Det var för smickrande för att tacka nej.
Stiftsgården Vårdnäs ligger naturskönt några mil söder om Linköping alldeles bredvid Kinda Kanal. Det är en underbar plats där man kan äta gott, må bra och njuta, men även koppla av och samla sina tankar. 

På gården ligger ett kapell och dit behövdes det ett nytt draperi. Jag fick då frågan om jag ville formge och väva det till dem och jag såg det som ett hedersuppdrag. 
Jag ville fånga kapellets lugna känsla och ta upp den tydliga färgsättningen som fanns där. Tillsammans med inslag av guld hänger det nu på plats och blev en otroligt vacker helhet. Det känns hedrande varje gång jag besöker platsen att jag fick äran att göra det.

3 kommentarer:

  1. Hej! Så fint draperiet ser ut. Det kan du vara stolt över. Jag har aldrig varit på Vårdsnäs, även om jag bodde i Kisa i 10 år och det är ju inte så långt därifrån.
    Jag försöker komma ihåg att alltid dra ur modem och dator när jag inte använder den. Det blir så när man bor på landet
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Du kan verkligen va stolt, dels att få en sån förfrågan och sen att det blev så vackert i sin enkelhet.

    Modem och sånt ja- mm- man har åkt dit på ett par under åren. Nu försöker vi va lite bättre-men åska kan komma snabbt o överraska.... surt sa räven...
    Nu hoppas vi på sommarväder-utan åska.
    Kram Monika

    SvaraRadera
  3. Hallo, ich bin Ate und komme aus Deutschland. Bisher lese ich Deinen Blog wegen der schönen Bilder. Du würdest mir eine Freude machen, wenn ich den Text auch verstehen kann. Bitte füge im Layout oben rechts die Funktion "translate" ein. Danke. Liebe Grüße von Ate
    I try to say it in english. I have a wish to you: please put on the right top of your blog "translate". You will find it in layout-gadget. Thank you very much.

    SvaraRadera