tisdag 22 januari 2013

DALAKUDDAR



För, vad som nu känns som väldigt länge sedan, gick jag på en folkhögskola i dalarna och vävde under ett helt år. Det var en förmån att få ägna ett helt år åt något man valt själv och få förunnat. Man önskar att man hade hunnit mer under ett läsår än vad man gjorde men man fick ändå en hel del kunskap och inspiration med sig hem. 
Ett projekt vi hade var att väva kuddar i femskaftad satin med inspiration från ett förklädestyg. De som är bekanta med förkläden från dalarnas folkdräkter ser ganska omgående att kornblått är en sällan förekommande färg, men däremot mönster och rapporter kan föra tankarna däråt. 
Efter att ha omgett sig en tid med de typiska dräktfärgerna kände jag att jag var tvungen att göra något helt annat och något eget, så det här fick bli min tolkning.
För att knyta ihop dala-temat fick mina kuddar de för trakten ganska typiska hörnen. Tre små flikar som för tankarna tillbaka till Dalarna. 

3 kommentarer:

  1. Vilka jättefina kuddar. Härlig blå färg och visst kan man ana en folkdräktrandning.

    SvaraRadera
  2. Jättefina kuddar, även i din egen tolkning av folkdräktsrandningen. Jag älskar kuddar i alla former. Hoppas du kommer med mer vävda kuddar. MalinSj

    SvaraRadera
  3. Så fina kuddar du gjort. Gillar färgen. Visst är det kul att få ägna ett helt år åt något man älskar. Jag gick ett och halvt år på vävutbildning i Skara och det var en härlig tid med massor av lärdom.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera