söndag 28 april 2013

GODASTE GLASSEN



Förra helgen skulle vi få besök och jag insåg att jag hade verkligen ingenting hemma att bjuda på till efterrätt. Det är 1,5 mil till närmaste affär och jag erkänner, - jag var för bekväm för att åka dit endast för detta. Det fick helt enkelt bli skåpsrensning och vilken succé det blev!
Det blev världens godaste glass med plopp och maräng, den kommer vi helt klart att göra igen!


3 dl grädde
3 äggulor
0,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Plopp
Maräng
Vispa äggulor, socker och vaniljsocker ljust och poröst.
Vispa grädden.
Vänd samman dessa och rör försiktigt till en slät smet.
Skär valfri mängd Plopp i mindre bitar (ju mer Plopp ju lyxigare glass).
Varva glassmet, plopp och maräng i en form. (jag använde sega chokladmaränger med det går lika bra med vanliga) Låt stå i frysen i minst fyra timmar.
Servera och njut!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar