torsdag 5 januari 2012

SILVERSKIMRANDE




Under hösten vävde jag ett antal sjalar inför julmarknaden som jag inte hunnit visa er, men nu när det är stiltje i verkstaden kan jag ju passa på att plocka fram dessa.

Idag är det en silverskimrande sjal vävd i tät och gles varp av bomull med gåsöga som mönster.
Inslaget är ett syntetiskt viscosegarn som jag vanligtvis inte alls brukar väva med men jag blev så nyfiken att testa när jag hittade garnet i en stickbutik . Och visst gick det utmärkt att väva med, enda problemet var mina torra händer som gärna ville fastna i det blanka garnet.
Det färdiga resultatet blev lite som en glänsande orm som ringlar sig fram och den är härligt tung i fallet. Skulle faktiskt gå lika bra att ha svept om axlarna på nyårsafton som virad runt halsen när snön yr.

1 kommentar:

  1. Så härliga sjalar och vilket arbete! Och som du säger... så håller jag med, användbara både till fest och vardag!
    Hälsningar Irené

    SvaraRadera