lördag 4 juni 2011

MOPEDRALLY




När man flyttat till ett nytt ställe får man ta seden dit man kommer och i torsdags var det dags för det årliga modeprallyt.
Traktens alla mopeder dammas av och kl 1500 var det samling på skolgården. Uppslutningen var god och regnet lyste med sin frånvaro. Det var allt från gamla härliga trampmopeder till nya plastraketer. Eftersom det här var mitt premiärrally krävde jag att få en driftsäker moped utan kickstart, så jag fick susa runt på en silvrig scoter med mycket plast. Runtomkring mig trampades det frenetiskt i uppförsbackarna.
Rundan gick på natursköna vägar och i den farten hinner man njuta av omgivningarna även om den blå röken efter alla mopeder av den gamla generationen låg tät. Då och då var det stopp för diverse olika kontroller och tävlingar och till sist var det samlig med korv och fika. Det var en riktigt mysig aktivitet på kristi himmelfärdsdagen som nog även jag kommer att göra till en tradition. Vet dock inte om jag någonsin kommer att våga mig på en moped av det äldre slaget. Det var väldigt skönt att bara kunna sätta sig på och vrida på nyckeln. Inte behöva hålla reda på bränsleslangar som hoppar ur och eller behöva kicka en kvart innan det skramlar igång.
Vädret var till en början lite väl mulet för att de skulle kännas tryggt, men ju längre vi körde ju finare blev det och jag tror bestämt att det var startskottet på sommaren, för nu verkar den vara här!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar