torsdag 20 oktober 2011

DUBBELVÄV




Nu har dubbelväv här hemma fått en helt ny innebörd. Just nu är det grytlappar som står på programmet och det ska bli grytlappar i långa rader och i allsköns färger.
Jag har lite problem med att få mina grytlappar lika långa så jag testade att sätta upp två flätor bredvid varandra i samma vävstol. En liten olyckskorp kraxade i mitt öra att man inte kunde göra på det viset och kanske just därför var jag tvungen att prova. Vet ni vad, det går alla tiders! Nu vet jag att de alltid blir lika långa och passar ihop. Det går dessutom riktigt smidigt att väva.
Nu är det bara att väva på och hoppas att det blir riktigt många fina grytlappar till julmarknaden.

På tal om jul. Jag har fått ett sådant sug efter adventstid och julpyssel. Har redan börjat fundera på julgardiner och adventsljusstakar. Men innan jag vet ordet av så är vi nog där. Kanske inte vore så tokigt att ta tag i de där julgardinerna i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Fina grytlappar. Jag vet att det går jättebra att väva så här.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. mycket snygga ! härliga färger,o jag vet oxå att det går bra att två bredvid varandra.
    har en vävinna som är slöjdlärare o hon låter två elever väva bredvid varandra i samma vävstol.
    hälsninga monika i nybro

    SvaraRadera