tisdag 12 april 2011

TILLBAKA I FÄRGBURKEN

Nu har vi bott i huset i snart en månad och målarlusten har återvänt. Det var skönt att få koppla bort spackel och penslar ett tag och bara få ägna sig åt att köpa krukväxter men nu har lusten att måla smygit sig på igen. På tur står det rum som ska bli vävverkstad. Just nu ser det inte så väldigt roligt ut med trasiga tapeter i prickigt och flagnade lister. Tapeten ska jag väl i och för sig vara försiktig med att dömma ut eftersom jag i min jakt på andra tapeter hittat just den i nyproduktion.

I det här rummer behövde även taket lite upprustning så härom dagen gjorde jag mig redo att ta mig an det. Allt förarbete i form av täckpapp, spackling och slipning var färdigt och jag hade krypit i målarkläderna och plockat fram stora rollern. Med andra ord var jag på gång och laddad för att måla tak. Jag hämtar den obrutna hinken med takfärg för att sätta igång. Anar ni ugglor? Givetvis. När jag öppnar burken visar det sig att färgen där i inte alls är vit som jag hade tänkt mig. På locket kallades färgen 'modehvidt' vilket jag tog för givet var en dansk variant på svensk hederlig vit. Icke. Det var en sörja av gråbrunt. Så kan jag ju inte ha det i taket. Det skulle ju bli lite fräschare än i dagsläget. Vad gör jag nu? Det är flera mil till färgaffären och dessutom kväll. Men visst fanns det takfärg kvar från när vi målade matsalen. Letar fram hinken och blir inte helt nöjd när jag ser att det bara en en liter färg kvar. Det kommer man knappast någonstans med. Men jag är ju redo för att måla NU. Hur stor skillnad kan det vara på tak och väggfärg? Jag har även en slatt vit väggfärg kvar från hallen. Här ska blandas! Sagt och gjort, nu är taket målat i en blandning av tak och väggfärg. På natten drömde jag att hela taket sprack och ramlade ner. Gissa om jag var tvungen att kliva upp tidigt på morgonen bara för att försäkra mig om att det verkligen var en dröm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar